logo Raná péče Lydie logo Slezská Diakonie

Poradna rané péče Lydie

Třanovského 1758/10

Český Těšín

NEJČASTĚJŠÍ DOTAZY RODIČŮ

Co máme udělat, abychom mohli využívat ranou péči?

Stačí zavolat nebo napsat email. Poradkyně s vámi dohodne termín první osobní schůzky, během které podrobně vysvětlí, jaké služby poradenství rané péče zahrnuje, vyslechne, v čem byste potřebovali pomoc a na konci setkání se rozhodnete, jestli by pro vás raná péče byla přínosem. Pak se teprve připravuje smlouva o využívání služby.

Musí mít naše dítě stanovenou diagnózu nebo doporučení od lékaře?

Nemusí. Ranou péči může využívat rodina i v případě, že si není jistá vývojem dítěte, dítě se v některých oblastech nevyvíjí, má dlouhodobě zvláštnosti v chování, úzkosti nebo jiné psychické obtíže. Pokud rodina nevyužívá zatím služeb odborníků, poradci mohou poskytnout kontakty dle potřeby.

Musí probíhat návštěvy poradkyně u nás doma?

Raná péče je primárně terénní služba. Možnost podporovat rodinu v prostředí dítěte přináší většinou výhody pro rodinu i pro dítě, ale pokud si rodina přeje setkávat se na našim pracovišti (konzultační místnost poradny LYDIE), vycházíme ji vždy vstříc.

Jaké náležitosti je třeba splnit, aby se zájemce o službu stal uživatelem?

Zájemce musí v první řadě spadat do cílové skupiny Rané péče, a sice: být rodičem dítěte do 7 let věku, které má mentální nebo kombinované postižení, nebo jehož vývoj je ohrožen v důsledku nepříznivé sociální situace. Dále je třeba splnit podmínku územní působnosti a sepsání smlouvy. Zásadní podmínkou pro sepsání smlouvy o poskytování sociální služby rané péče je svobodné rozhodnutí rodičů tuto službu užívat a aktivně se zapojovat do činností.

Pokud budeme využívat ranou péči, může naše dítě navštěvovat mateřskou školu?

Může. Raná péče nenahrazuje školské zařízení, často pomáhá vyhledat rodičům vhodnou mateřskou nebo základní školu a spolupracuje s nimi.

Může uživatel ovlivňovat průběh a kvalitu poskytované služby?

Uživatel/dítě i jeho rodina jsou aktivními členy týmu, přichází k poradci se zakázkou, kterou mohou v průběhu služby měnit. Poradce pomáhá uživateli/zákonnému zástupci zakázku pouze zformulovat. Uživatel/zákonný zástupce se tedy stává aktivním spolutvůrcem a realizátorem individuálního plánu poskytovaných služeb.

Co když už nebudu chtít ranou péči využívat?

Domluvíte se s poradcem nebo s vedoucím služby, že byste chtěli ranou péči ukončit. Není třeba udávat důvody. Poradce na příští konzultaci připraví závěrečnou zprávu a setkávání se ukončí.

Co je příspěvek na péči, kdo o něm rozhoduje, co se z něho hradí a kdo kontroluje správné využívání příspěvku

  • Příspěvek na péči je určen osobám, které z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu potřebují pomoc jiné fyzické osoby při zvládání základních životních potřeb v rozsahu stanoveném stupněm závislosti podle zákona o sociálních službách. Z poskytnutého příspěvku pak tyto osoby hradí pomoc, kterou jim může dle jejich rozhodnutí poskytovat buď osoba blízká, asistent sociální péče, registrovaný poskytovatel sociálních služeb, dětský domov nebo speciální lůžkové zdravotnické zařízení hospicového typu.
  • Žádost o příspěvek na péči se podává na kontaktním pracovišti krajské pobočky Úřadu práce. Příslušnost se určuje dle místa trvalého pobytu žadatele o příspěvek.
  • Účastníci řízení jsou povinni na vyžádání krajské pobočky Úřadu práce prokázat, že dávka byla využitá k zajištění pomoci a to způsobem, který osvědčí využití příspěvků nebo dokladem o vyplacení příspěvku fyzickým nebo právnickým osobám, které poskytují pomoc při zvládání základních životních potřeb.