Stačí zavolat nebo napsat email. Poradkyně s vámi dohodne termín první osobní schůzky, během které podrobně vysvětlí, jaké služby poradenství rané péče zahrnuje, vyslechne, v čem byste potřebovali pomoc a na konci setkání se rozhodnete, jestli by pro vás raná péče byla přínosem. Pak se teprve připravuje smlouva o využívání služby.
Nemusí. Ranou péči může využívat rodina i v případě, že si není jistá vývojem dítěte, dítě se v některých oblastech nevyvíjí, má dlouhodobě zvláštnosti v chování, úzkosti nebo jiné psychické obtíže. Pokud rodina nevyužívá zatím služeb odborníků, poradci mohou poskytnout kontakty dle potřeby.
Raná péče je primárně terénní služba. Možnost podporovat rodinu v prostředí dítěte přináší většinou výhody pro rodinu i pro dítě, ale pokud si rodina přeje setkávat se na našim pracovišti (konzultační místnost poradny LYDIE), vycházíme ji vždy vstříc.
Zájemce musí v první řadě spadat do cílové skupiny Rané péče, a sice: být rodičem dítěte do 7 let věku, které má mentální nebo kombinované postižení, nebo jehož vývoj je ohrožen v důsledku nepříznivé sociální situace. Dále je třeba splnit podmínku územní působnosti a sepsání smlouvy. Zásadní podmínkou pro sepsání smlouvy o poskytování sociální služby rané péče je svobodné rozhodnutí rodičů tuto službu užívat a aktivně se zapojovat do činností.
Může. Raná péče nenahrazuje školské zařízení, často pomáhá vyhledat rodičům vhodnou mateřskou nebo základní školu a spolupracuje s nimi.
Uživatel/dítě i jeho rodina jsou aktivními členy týmu, přichází k poradci se zakázkou, kterou mohou v průběhu služby měnit. Poradce pomáhá uživateli/zákonnému zástupci zakázku pouze zformulovat. Uživatel/zákonný zástupce se tedy stává aktivním spolutvůrcem a realizátorem individuálního plánu poskytovaných služeb.
Domluvíte se s poradcem nebo s vedoucím služby, že byste chtěli ranou péči ukončit. Není třeba udávat důvody. Poradce na příští konzultaci připraví závěrečnou zprávu a setkávání se ukončí.